Εκλογικό Κέντρο: Αγίου Αλεξάνδρου 13

210 98 48 335

Όλοι μαζί για το Παλαιό Φάληρο
Ανδρέας Δούμας

Ανδρέας
Δούμας

ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ Π.ΦΑΛΗΡΟΥ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ

Άρθρα
Read

Το Α.Λ.Π είναι ξεκάθαρο στην σχέση του με τους σπουδαστές του… Η γνώση που παρέχει, ενώ είναι υψηλού επιπέδου, και κατά κύριο λόγο πανεπιστημιακού, έχει στόχο αποκλειστικά και μόνο την προσωπική ανάπτυξη...

Λαϊκό πανεπιστήμιο, η σύνδεση της επιστημονικής κοινότητας με την κοινωνία
  • 02 Μάι 2019
  • Γραφείο Τύπου
  • Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος
  • Άρθρα
  • Παιδεία
Μέγεθος Γραμματοσειράς

Το Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο συνδέει με ιδανικό τρόπο, την επιστημονική κοινότητα με την κοινωνία προσφέροντας στους πολίτες έγκυρη επιστημονική γνώση σε εκλαϊκευμένη γλώσσα, αναδεικνύοντας έτσι την αξία και χρησιμότητά της και στην καθημερινή ζωή. 

Το Α.Λ.Π είναι ξεκάθαρο στην σχέση του με τους σπουδαστές του… Η γνώση που παρέχει, ενώ είναι υψηλού επιπέδου, και κατά κύριο λόγο πανεπιστημιακού, έχει στόχο αποκλειστικά και μόνο την προσωπική ανάπτυξη.Οι βεβαιώσεις οι οποίες χορηγούνται σε όσους παρακολουθούν με συνέπεια τα μαθήματα του κύκλου μαθημάτων που επιλέγουν, προσφέρονται ως επιβράβευση της προσπάθειάς τους ενώ εμπλουτίζουν και το βιογραφικό τους.

Τι είναι το Λαϊκό Πανεπιστήμιο

Τα Λαϊκά Πανεπιστήμια είναι εκπαιδευτικοί οργανισμοί που εφαρμόζουν προγράμματα διά βίου μάθησης, με μαθήματα και διαλέξεις επιστημόνων, σε εκλαϊκευμένο ύφος και απλή γλώσσα. Ιδρύονται συνήθως από συλλόγους, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, Δήμους ή Κοινότητες και τοπικούς φορείς, αστικές ή ιδιωτικές εταιρίες και γενικά κάθε συλλογική ή ατομική πρωτοβουλία. Τα Λαϊκά Πανεπιστήμια απευθύνονται κυρίως σε ενήλικες, ενώ τα δίδακτρα τους είναι εξαιρετικά χαμηλά, για την οικονομική διευκόλυνση των συμμετεχόντων. Μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων χορηγείται σχετική βεβαίωση παρακολούθησης σεμιναρίων.

Τα Λαϊκά Πανεπιστήμια αποτελούν ουσιαστικά την σύγχρονη μορφή υλοποίησης της διά βίου μάθησης και της διάχυσης της γνώσης στις ευρύτερες κοινωνικές μάζες. Πρόκειται για ένα αίτημα πανάρχαιο και πανανθρώπινο, η ικανοποίηση του οποίου συνιστούσε βασικό παράγοντα ατομικής και συλλογικής προόδου, για κάθε έθνος, σε κάθε εποχή. Η επιστημονική γνώση πρέπει να εκλαϊκεύεται και να μεταδίδεται στους ανθρώπους όλων των κοινωνικών στρωμάτων, βοηθώντας τους όχι μόνο να βελτιωθούν ως άτομα αλλά και να λύσουν πρακτικά προβλήματα της ζωής τους. Μια τέτοια διαδικασία αποδεικνύεται πάντα τόσο ωφέλιμη όσο και δίκαιη. Δεν είναι σωστό η επιστημονική γνώση να παραμένει προνόμιο μιας ελίτ η οποία προκύπτει είτε βάσει εξαιρετικά ψυχοφθόρων εξετάσεων είτε βάσει εισοδηματικών κριτηρίων, όπως στις περιπτώσεις υψηλών διδάκτρων.

Λίγο Ιστορία

Στην Ελλάδα, το πρώτο συστηματικά οργανωμένο Λαϊκό Πανεπιστήμιο, ιδρύθηκε το 1865, από την «Εταιρεία Φίλων του Λαού». Η συγκεκριμένη επιμορφωτική οργάνωση είχε θέσει ως σκοπό της την επιμόρφωση και την καλλιέργεια των Ελλήνων, με πρωτεργάτες αρκετές σημαντικές προσωπικότητες, όπως ο μετέπειτα πρωθυπουργός Χαρίλαος Τρικούπης, ο διπλωμάτης και βουλευτής Νικόλαος Μαυροκορδάτος και ο πολιτικός και συγγραφέας Άγγελος Βλάχος. Το Λαϊκό Πανεπιστήμιο της «Εταιρείας Φίλων του Λαού» εξακολουθεί να λειτουργεί μέχρι σήμερα στην Αθήνα, όντας με διαφορά το μακροβιότερο σε όλη την Ελλάδα.

Η ιδέα για ίδρυση Λαϊκών Πανεπιστημίων αναβίωσε μετά την πτώση της δικτατορίας του Παπαδόπουλου, το 1974 και την επιστροφή της χώρας στην πολιτική ομαλότητα, ύστερα από πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το 1976, δυο χρόνια πριν εκλεγεί δήμαρχος του Δήμου Υμηττού, ο Ανδρέας Λεντάκης έθεσε τα θεμέλια του Ελεύθερου Ανοικτού Πανεπιστημίου στον Φιλοπρόοδο Όμιλο Υμηττού, μια πολιτιστική οργάνωση με πλούσια δραστηριότητα εκείνη την εποχή. Το εγχείρημα αυτό στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία. Το Ελεύθερο Ανοικτό Πανεπιστήμιο του Υμηττού συγκέντρωνε σπουδαστές από όλη την Αττική, ενώ αποτέλεσε την αφετηρία για την σύσταση ανάλογων εκπαιδευτικών οργανισμών και σε άλλα σημεία της Ελλάδας.

Η φιλοσοφία και η πολιτική

Η μάθηση είναι μια πολύπλοκή διαδικασία – συχνά χαοτική – που ξεκινάει κυριολεκτικά με την γέννηση του ανθρώπου και μπορεί να πάρει πολλές μορφές. Η ποικιλότητά τους διαφέρει από πολιτισμό σε πολιτισμό, από χώρα σε χώρα, από εποχή και εποχή. Η μάθηση πραγματώνεται κυρίως με την εκπαίδευση, η οποία μπορεί κι αυτή να λάβει πολλές μορφές. Παράλληλα, είναι αναντίρρητο ότι η μάθηση και κατ’ επέκταση η εκπαίδευση, κατέχουν ζωτική σημασία στην ζωή του ανθρώπου. Όσο πιο μεγάλο είναι το εύρος τους, τόσο περισσότερες και οι πιθανότητες του ατόμου να ευημερήσει υλικά και πνευματικά. Δεν θα ήταν υπερβολή αν κάποιος ισχυριζόταν ότι η μάθηση και η εκπαίδευση είναι εξίσου ζωτικές με τις βιολογικές λειτουργίες του ατόμου, συμβάλλοντας με τον τρόπο τους στην επιβίωσή του. Αυτή η σημασία της εκπαίδευσης ήταν που παρακίνησε τους ανθρώπους να την συστηματοποιήσουν, αφ’ ενός μεν για να την μελετήσουν διεξοδικότερα αφ’ ετέρου δε για να εκμεταλλευτούν στο έπακρο τις ωφέλειες της.

H εκπαίδευση ενηλίκων διακρίνεται σε τρεις κατηγορίες: α) στην τυπική, η οποία προσφέρεται από το επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα μιας χώρας (πανεπιστήμια, κολέγια κ.τ.λ) και χορηγεί αναγνωρισμένες πιστοποιήσεις (πτυχία, μεταπτυχιακούς τίτλους κ.τ.λ) β) στην άτυπη, η οποία δεν είναι οργανωμένη και προκύπτει από τυχαίες εμπειρίες γ) στη μη τυπική, δηλαδή αυτήν που προσφέρεται από οργανωμένους φορείς που βρίσκονται έξω από το επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα μιας χώρας, όπως τα Λαϊκά Πανεπιστήμια.

Η μη τυπική εκπαίδευση είναι συνυφασμένη με την διά βίου μάθηση και στην χώρα μας υλοποιείται κυρίως από τα ΚΕΚ, τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης και διάφορους παρόχους εκπαίδευσης, όπως είναι και τα Λαϊκά Πανεπιστήμια. Στην βάση της βρίσκεται η πεποίθηση ότι μόρφωση και η παιδεία δεν είναι κλειστά προνόμια των οικονομικά ευκατάστατων ή των ηλικιακά νεαρότερων. Η μη τυπική εκπαίδευση και η διά βίου μάθηση εκφράζουν τον εκδημοκρατισμό και την καθολικότητα της εκπαίδευσης, απορρίπτοντας κάθε ελιτίστικη προσέγγιση.

Οι πολίτες συμμετέχουν ενεργά στα Λαϊκά Πανεπιστήμια, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται θεαματικά. Η δε κρίση των τελευταίων χρόνων (οικονομική, ηθική, αξιακή) δεν φαίνεται ικανή να ανακόψει αυτό το ρεύμα.

Γιατί όμως οι ενήλικες επιλέγουν την δια βίου μάθηση και τα Λαϊκά Πανεπιστήμια; Ποια είναι τα τόσο σημαντικά οφέλη που τους εξασφαλίζει μια τέτοια διαδικασία; Σίγουρα η απάντηση δεν είναι απλή ούτε μπορεί να δοθεί σε λίγες γραμμές.

Τα κίνητρα συμμετοχής τα οποία ωθούν τους πολίτες να συμμετέχουν σε τέτοιου είδους εκπαιδευτικές διαδικασίες είναι :

-επαγγελματική αναβάθμιση,

-ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων,

-κοινωνική προσφορά,

-διαφυγή από καταστάσεις,

-ενδιαφέρον για τη γνώση

- εξωτερικές προσδοκίες

Ένας κοινός παρονομαστής σε όλους τους παραπάνω λόγους, είναι η απελευθερωτική δύναμη της γνώσης.

. Η διά βίου μάθηση εκπληρώνει την επιθυμία του ανθρώπου για απελευθέρωση, σε όποια φάση της ζωής του κι αν την αναζητήσει. Απελευθέρωση από την ανεργία και την υλική δυσπραγία. Απελευθέρωση από την κοινωνική απομόνωση, την μονοτονία και την ιδρυματοποίηση της ρουτίνας. Απελευθέρωση από την άγνοια και τα αισθήματα προσωπικής απαξίας και έλλειψης νοήματος της ζωής. Γιατί, όπως είπε και ο μεγάλος Βραζιλιάνος παιδαγωγός και φιλόσοφος Πάουλο Φρέιρε, «Εκπαίδευση ίσον ελευθερία».

Επί του πρακτέου

 

Το Ελεύθερο Δημοτικό Λαϊκό Πανεπιστήμιο (ΕΔΗΛΠ) θα λειτουργήσει με κύκλους σεμιναρίων για θέματα τα οποία απασχολούν και ενδιαφέρουν τους δημότες.

Ο κάθε κύκλος θα αποτελείται από ανάλογο πλήθος διαλέξεων, το οποίο θα καλύπτει ένα ευρύ γνωστικό αντικείμενο.

Τα θέματα των εκπαιδευτικών κύκλων θα καλύπτουν την παρακάτω ενδεικτική θεματολογία:

-Επικοινωνία

- Διαπροσωπικές σχέσεις

-Ψυχική υγεία

-Εναλλακτική Ιατρική

-Σύγχρονα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

-Προληπτική ιατρική

-Μέσα Μαζικής επικοινωνίας

-Ψυχολογία των εφήβων

-Οικογενειακές σχέσεις

-Σεξουαλικές σχέσεις και υγεία

Ο κάθε κύκλος θα διαρκεί 5-10 βδομάδες και θα περιλαμβάνει ανάλογο αριθμό διαλέξεων, διάρκειας 2- 2.30 ωρών (πχ Κάθε Τετάρτη )

Η κάθε διάλεξη θα χωρίζεται σε δύο τμήματα:

-Παρουσίαση και ερωτήσεις

- συζήτηση με το κοινό.

Δικαίωμα συμμετοχής έχουν όλοι οι δημότες. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας αναλόγως των θέσεων.

Όσοι συμμετάσχουν και παρακολουθήσουν όλες τις διαλέξεις θα λάβουν βεβαίωση παρακολούθησης.